• 26 april 2024
  • Klaas Visser

Duitsland april 2024

Brandenburg
Brandenburg is een deelstaat in het oosten van Duitsland, de voormalige DDR. Brandenburg is met 86 inwoners per vierkante kilometer dun bevolkt. Duitsland in zijn geheel heeft een bevolkingsdichtheid van 227,2 inw./km². De staat is groot, maar heeft dus weinig inwoners. In het midden ligt de enclave Berlijn, de hoofdstad van Duitsland. Berlijn was tot 1920 onderdeel van Brandenburg, maar vormt nu een eigen deelstaat.

Door de uitgestrektheid en vele natuurgebieden leven er veel vogelsoorten waaronder de Kraanvogels en Grote trappen van profiteren.

Vrijdag 26 april: op naar bestemming
Rond 09.30 uur verzamelen we in Deventer, in de Stationsstraat. Aangezien iedereen op tijd aanwezig is vertrekken we rond 09.15 uur. Na een uurtje rijden we Duitsland binnen. De reis verloopt redelijk voorspoedig, mede dankzij het mooie weer. We hebben 2 tussenstops bij Bad Oyenhausen en bij Helmstedt.

Onderweg doen we al gelijk de 1e waarnemingen, zoals Rode Wouw, Buizerd, Bonte Kraaien en bij de 2e stop gelijk al een aantal Kneu’s.

Daarna hebben we onze 1 stop bij een kijkhut bij Nauen. Na toch wat oponthoud komen we rond 17.30 uur aan. We  vallen gelijk met de neus in de boter. We zien en horen gelijk al Kraanvogels. Het kan haast niet beter. Rond 18.30 uur komen we bij het hotel aan en kunnen om 19:30 uur van onze maaltijd genieten.

Na een heerlijk diner gaan we na een lange en vermoeiende dag naar bed, want morgenochtend om 06.00 uur staat voor de liefhebbers het eerste deel van de dag op het programma: Een bezoek aan de visvijvers om net na zonsopgang de eerste zingende vogels te spotten.

Zaterdag 27 april: een rondje visvijvers en daarna op zoek naar de Grote Trappen
Rond 06.00 uur staan alle deelnemers klaar voor de ochtendronde en we vertrekken met de bus naar de dichtbij gelegen visvijvers. Als je bij de bus staat, denk je:  “Waar ben ik aan begonnen?”, maar zodra je in het gebied aankomt en je hoort vele vogels zingen, dan ben je dat gelijk vergeten.

We horen van alles, maar zien ook veel. Zoals de Grote Karekiet, Braamsluiper, Groenling, Boerenzwaluw, een Rietgors en niet te vergeten het nest EN een glimp van de Buidelmees. En dat is nog maar het begin van de dag!

Rond 07.30 uur zijn we weer terug in het hotel en kunnen we ontbijten en niet te vergeten de eerste koffie. Even na 08.30 uur vertrekken we richting het gebied waar de Grote Trappen zich ophouden.

We rijden het dorp uit en komen langs het ‘perfecte’ wegdek, waar we al hobbelend de eerste kilometers afleggen richting de Grote Trappen.

Na een klein uur rijden komen we bij het Grote Trappengebied bij de 1e  hut. We zien eerst vooral een heleboel reeën, maar na enig speurwerk zien we toch Grote Trappen.  Ze zijn redelijk ver weg en lijken dichterbij de andere hut te staan. Verder zijn er veel andere vogels te zien en te horen in het veld en struikgewas, zoals Graspiepers, Veldleeuweriken, Putters etc.

We gaan op weg naar de 2e hut. Eerst op zoek naar de Grote Trappen. Het lukt uiteindelijk om wat foto’s te maken. Doordat het al warm is, trilt de lucht al behoorlijk.

Bij de 2e hut nemen we de lunch. Het weer is prachtig. Mooi licht en geweldige temperatuur. We zien ook een mannetje en vrouwtje Blauwe Kiekendief, maar zijn te ver weg om op de foto vast te leggen.

Vlakbij de hut spotten we ook nog een Gele Kwikstaart en een Grasmus. Na al dit vogelgeweld en de reeds genoten lunch gaan we eerst een poging doen om koffie te drinken. Dat wordt uiteindelijk terug naar het hotel omdat  de accommodatie gesloten blijkt te zijn. Onderweg maken we nog een tweetal ‘noodstops’ omdat er vlak boven ons een Zwarte Wouw vliegt.

Na even een korte pauze bij de hotels, gaan we daarna een wandeling rondom het dorp maken. We vertrekken richting visvijvers en lopen dan parallel aan het dorp. Ook hier weer een mooi landschap met heel mooi weer. Ook hier weer een prachtige waarneming van een Roodhalsfuut op het nest.

Verder zien we nog een paartje Kraanvogels met een aantal jongen en een Ooievaar, waarvan het verenkleed er niet geheel ‘koosjer’ uitziet. Op de terugweg naar het hotel spotten we nog een aantal mooie soorten: een Beverrat, Kneu en Zwarte Roodstart op het dak.

Daarna terug naar het hotel om te genieten van het heerlijke weer op het terras. Rond 19.30 uur weer het diner en daarna nog even ‘vogels lijsten’ van dag 1 en 2, zodat we weer helemaal bij zijn en het programma voor de volgende dag besproken.

Zondag 28 april, Am Denkmal, de Gülper See und nochmal de visvijvers
Rond 05.45 uur staan bijna alle deelnemers klaar voor de ochtendronde en we vertrekken met de bus naar ‘Am Denkmal’. Een groot monument ter nagedachtenis aan Kurfürst Friedrich Wilhelm, die in 1675 een veldslag met Zweden ‘gewonnen’ heeft. Bravo. Tot zover de cultuur.

In het bos rondom het ‘Denkmal’ worden een fors aantal waarnemingen gedaan zoals Boomkruiper, Boomklever, Merel, Roodborst, Sijs, Koolmees, Pimpelmees, Goudhaan, een roepende Zwarte Specht, een Grote Bonte Specht en een Zwarte Roodstaart.

Het is in de ochtend fris, maar het weer is weer goed. Sommige deelnemer klimmen nog even in de toren, waar je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. In het najaar is dit een prachtige plek om de trekkende Kraanvogels op ooghoogte langs te zien vliegen.

Zo rond 7.30 uur zijn we weer terug in het hotel waar het ontbijt al weer klaarstaat en niet te vergeten de koffie! Na het goedverzorgde ontbijt worden de lunchpakketten ingeladen en vertrekken we rond 09.15 uur naar de Gülper See.

De Gülper See, dat een belangrijk rust- doortrek- en overwinteringsgebied is voor veel water en wadvogels.  Bij aankomst zien we de aanwezige molen.
NABU-Schutzgebiet Gülper See (NABU beschermd gebied Gülper See)

We starten aan de zuidoever. We lopen langs de zuidoever van waar je goed het meer kunt overzien en aan de andere kant van het pad bos hebt. Qua weer treffen we het, want het is zonnig en weinig wind. Anders was het bos in de rug een mooie beschutting geweest, maar dat hadden we nu niet nodig. Vrijwel meteen na aankomst zien we een prachtige Zeearend uitkijkend op een dode tak in een boom.

Recht over het meer uitkijkend worden vele waarnemingen gedaan We zien Grote Zilverreigers, Kievit, Wintertaling, Smient, Wilde Eend, Bergeend, Brilduiker, Meerkoeten niet te vergeten ganzen, Grauwe Ganzen. In tegenstelling tot het najaar ontbreken de Brandganzen, Kolganzen en Toendrarietganzen.

In het bos achter ons worden ook verschillende waarnemingen gedaan, maar het blijft zeker ook zinvol om zo nu en dan nog even in de lucht te kijken. Daar zweeft een Zwarte Wouw aan ons voorbij.

Halverwege nuttigen we onze lunch en kan iedereen even bijkomen van de hoeveelheid vogels en indrukken. Zo rond 14.15 uur hebben we alles gezien en vertrekken we naar het een ander deel van de Gülper See. Bij de vistrap en waar de Gülper Havel bijna in de Gülper See uitkomt. Voordat we er zijn, wordt er een Zwarte Ooievaar waargenomen. Snel gedraaid met de voorste bus en kijken of we ‘m kunnen spotten. Dat lukt gelukkig en er zijn ook foto’s als bewijsplaatje.

We gaan verder naar de sluizen. Een mooie waarneming van een Gele Kwikstaart. En ook zijn er insecten zijn aanwezig (Franse Veldwesp).

Daarna gaan we via een kleine omweg. weer in de bus richting hotel. De hut waar we langs gaan, blijkt gesloten (handig om dat even bij het begin te melden), maar de omweg heeft zeker zijn nut, want we spotten 2 overvliegende Visarenden. Even een noodstop en het lukt ze op de foto te krijgen.

We gaan verder en tijdens een tussenstop wordt eerst de inwendige mens verzorgt met een kop koffie bij de Italiaan. Na terugkeer bij het hotel en na een korte stop, zijn er mensen die van het terras gaan genieten en mensen die nog even een korte stop bij de visvijvers willen maken. Wellicht nog een kans op de Buidelmees. Dat is helaas niet het geval. Wel wordt de Roek nog even vastgelegd.

Na alweer een overheerlijke diner hebben we de soortenlijst bijgewerkt en het programma van de volgende dag besproken.

Maandag  29 april 2024. De terugreis
Vandaag is het onze laatste dag. ’s Morgens voor het ontbijt is er voor de liefhebber nog een korte ronde bij de visvijvers. Alle drukte van het weekend is voorbij en wellicht is er nog een kans op de Buidelmees. Deze keer wel gehoord en gezien, maar niet bij het eerder waargenomen nest. Het lijkt er ook op dat er op een andere plaats een nieuw nest gemaakt wordt. Toch te veel verstoring, gezien de voetafdrukken in en aan de kant geschoven riet. Jammer dat mensen geen afstand kunnen houden.

Rond 07.30 uur weer ontbijt en daarna vertrekken we richting Nauen. De 1e stop is het treinstation van Nauen om een 2-tal gasten af te zetten die met de trein verder reizen. De volgende stop wordt normaliter overgeslagen, omdat het meestal te vochtig is om het gebied te bereiken, maar het lijkt mee te vallen in het gebied waar we zijn, dus wagen we een poging.

Na ongeveer een uur rijden komen we aan bij de locatie, in de buurt van Netzen. Aangezien we de auto’s volgeladen hebben met spullen en bij de uitzichttoren geen zicht hebben op de auto’s, blijft ondergetekende achter om de waardevolle spullen te “bewaken”. De rest van de groep gaat richting de uitkijkpost. Er worden geen nieuwe soorten gespot, maar er is op het water nog genoeg te zien. Gezien de toch nog hoge waterstand zijn de slikranden onderwater en zijn er geen steltlopers waar te nemen. Ook in de buurt van de bus en brug is nog voldoende te ‘spotten’. Een Klein geaderd witje en niet te vergeten de prachtig vastgelegde nachtegaal.

Vol van alle indrukken en waarnemingen, gaan we weer op pad en zijn zo rond 16.00 uur weer terug in Deventer. Na nog wat voor de inwendige mens kan iedereen weer op weg naar huis en van de mooie herinneringen genieten.

Mede namens Josien hartelijk dank voor jullie aanwezigheid, meedoen, gezelligheid en interesse.