Reis in het kort
De Antarctic Odyssey: de ultieme expeditiecruise per schip en helikopter van Nieuw Zeeland via Antarctica naar Zuid Amerika!
We gaan naar het prachtige Nieuw Zeelandse eiland Campbell, broedplek van Koningsalbatrossen, varen de Ross’ Zee in, bezoeken de hut die de Brit Robert Falcon Scott gebruikte in zijn poging als eerste de Zuidpool te bereiken en gaan naar de Amerikaanse basis McMurdo. Ook op de planning staan een bezoek aan de Dry Valleys – de droogste plek op aarde! – en de oostkant van de ijskap van waaruit Roald Amundsen toegang kreeg tot de ijsplaat en tenslotte als eerste mens de Zuidpool bereikte in 1911.
Via de Amundsenzee, een gebied met Keizerspinguïns, Orka’s, Dwergvinvissen en verschillende soorten robben, varen we naar het zelden bezochte Peter I Island, waar we plannen om met de helicopter aan land te gaan, voordat we doorvaren naar het zuidelijke deel van het Antarctisch Schiereiland, waar we de Zuidpoolcirkel weer zullen passeren, op weg naar ons eindpunt, de meest zuidelijke stad ter wereld, Ushuaia in Argentinië.
Deze reis der reizen staat bol van de hoogtepunten: niet alleen wildlife (Keizerspinguïn, honderden Orka’s, verschillende soorten albatrossen), maar ook landschappelijk is de reis niet te overtreffen. Via delen van Antarctica waar niet meer dan pakweg 100 mensen per jaar komen, waanzinnige ijsbergen, natuurfenomenen als pannenkoekijs en zicht op de zuidelijkste vulkanen ter wereld reizen we terug naar de “bewoonde wereld” van Ushuaia, in het uiterste zuiden van Patagonië. Voeg daarbij de vele historische hoogtepunten die deze reis biedt, waaronder de mogelijkheid om in dé hut van Robert Scott te staan, en het is duidelijk dat de Antarctic Odyssey met recht DE REIS DER REIZEN is….
Welkom aan boord van de meest spectaculaire expeditiecruise naar Antarctica!
Wij hebben deze reis zelf gemaakt en kunnen u er uit eerste hand over vertellen! Boek deze reis niet zo maar, boek deze reis bij de mensen die er écht verstand van hebben en u goed kunnen voorlichten over alle facetten van deze droomreis.
Dagbeschrijvingen
- Dag 1
Nieuw-Zeelands meest zuidelijke stad
- Dag 2
Varend tussen de zeevogels
- Dag 3
Campbell’s rijke vogel leven
- Dag 4
Naar het zuidoosten
- Dag 5
Macca, oftewel Macquarie Island
- Dag 6 - 8
Weer op de open oceaan
- Dag 9
De winderige Balleny Islands
- Dag 10
Naar het Antarctisch Continent
- Dag 11
De bewoners van Cape Adare
- Dag 12
Cape Hallet
- Dag 13
Het onverwoordbare Inexpressible Island
- Dag 14 - 16
Hoogtepunten van de Ross Sea
- Dag 17 - 18
De epische Ross Ice Shelf
- Dag 19 - 25
Uitzichten over de Amundsen Sea
- Dag 26
Een zeldzame blik op Peter I Island
- Dag 27 - 28
Varend door de Bellingshausen Sea
- Dag 29
Door de Pendleton Strait
- Dag 30 - 32
Naar het noorden over de Drake
- Dag 33
Helemaal het einde: Ushuaia
De reis begint in Bluff, de meest zuidelijke stad van Nieuw-Zeeland. Vanaf hier varen we voorbij de grenzen van de bewoonde wereld, naar de ongetemde en koude regionen van het diepe zuiden.
Op deze eerste dag op open zee volgen talrijke zeevogels het schip, op weg naar Campbell Island.
We verwachten een bezoek te brengen aan het ‘Sub-Antarctic New Zealand Reserve’ en UNESCO Werelderfgoed-site Campbell Island, met een weelderige flora. Ook de fauna op Campbell Island is geweldig, met een grote kolonie Noordelijke koningsalbatrossen op het grootste eiland en broedende Grote-, Campbell-, Grijskop-, Wenkbrauw- en Roetkopalbatrossen op de omliggende eilanden. Er leven ook drie pinguïnsoorten, de Oostelijke rotspinguïn, de Grote kuifpinguïn en de Geeloogpinguïn. In de 18e eeuw werden de zeehonden op de eilanden door de jacht met uitsterven bedreigd maar de populaties zeeolifanten, pelsrobben en zeeleeuwen hebben zich gelukkig weer hersteld.
We varen in zuidoostelijke richting, richting Macquarie Island, terwijl we weer gevolgd worden door talrijke zeevogels.
Macca, zoals Macquarie Island ook wel genoemd wordt, werd pas in 1810 ontdekt door de Australische zeehondenjager Frederick Hasselborough. Het is een Tasmaans natuurreservaat en sinds 1997 een “World Heritage Site”. De ‘Australian Antarctic Division’ heeft een permanent onderzoeksstation op het eiland, onder andere vanwege de enorme dierenrijkdom. Vier soorten pinguïns: Konings pinguïns, Ezels, Rotspinguins en bijna een miljoen broedparen van de endemische Schlegels pinguïn. Zeeolifanten en meerdere pelsrobsoorten, waaronder de Nieuw-Zeelandse pelsrob komen ook voor.
We varen weer door de onmetelijke zuidelijke Oceaan. Zeevogels zijn uitbundig aanwezig in dit gebied en we hopen op goede zeecondities.
De geplande route passeert Sturge Island, om een indruk kunnen krijgen van dit afgelegen en door de wind gegeselde eiland, waarna we de Zuidpoolcirkel weer passeren.
Ondertussen zijn we veteranen van de oceaan geworden. Vandaag varen we de gehele dag richting het Antarctische Continent.
We pogen aan land te gaan bij Cape Adare, de plaats waar voor het eerst mensen op het Antarctische Continent overwinterden. De hut waar de Noor Borchgrevink verbleef in 1899 wordt omringd door de grootste kolonie Adéliepinguïns ter wereld!
Varend langs de westkust van de Ross Sea doen we mogelijk een poging om te landen in het bijzondere en beschermde gebied van Cape Hallet, waar een grote kolonie Adéliepinguïns huist.
Wanneer de ijssituatie gunstig is landen we op Inexpressible Island, een eiland van historische betekenis vanwege de minder bekende “Northern Party” van Scott’s expeditie. Er bevindt zich hier ook een grote Adéliepinguïn kolonie. Wanneer de ijscondities de doorgang tot Terra Nova Bay verhinderen, dan varen we verder door richting het zuiden, naar de indrukwekkende Drygalski Ice Tongue.
Langs de Ross Ice Shelf varend is het plan om Ross Island te bezoeken. Op dit eiland, met op de achtergrond Mount Erebus, Mount Terror en Mount Byrd, bevinden zich meerdere beroemde plekken die een dramatische rol hebben gespeeld in de Britse expedities van de vorige eeuw, zoals Cape Royds met de hut van Ernest Shackleton. We willen hier ook Cape Evans bezoeken, met de hut van Robert Falcon Scott. Vanuit Hut Point vertrokken Scott en zijn mannen richting de Zuidpool. Als het ijs de toegang tot dit gebied blokkeert maar de weersomstandigheden verder wel gunstig zijn, kunnen we de helikopters gebruiken om op een of meerdere plaatsen in dit gebied aan land te gaan. We proberen ook het Amerikaanse ‘McMurdo Station’ en zijn Nieuw-Zeelandse equivalent, Scott Base te bezoeken. Vanuit ‘McMurdo Station’ willen we een 10 km lange, stevige wandeling aanbieden naar Castle Rock, waar we een geweldig uitzicht hebben over de Ross Ice Shelf, in de richting van de Zuidpool. We verwachten ook met de helikopters in Taylor Valley te maken, een van de Dry Valleys. Nergens anders op aarde lijken de omstandigheden zo op Mars als hier.
Ons volgende doel is om de Ross Sea vanuit het oosten binnen te varen. We naderen de Ross Ice Shelf in de Bay of Whales bij Roosevelt Island. Deze shelf, de grootste in de wereld, is een drijvende massa landijs met een wel 30 meter hoge ijsrand. De Bay of Whales, (door de Amerikaanse vliegenier Richard E. Byrd in 1934 vernoemd naar president Franklin D. Roosevelt) maakt deel uit van de Ross Ice Shelf, vele reusachtige ijsbergen drijven hier rond. De Noorse poolreiziger Amundsen vond hier een doorgang tot het continent, op weg naar de Zuidpool, welke hij uiteindelijk bereikte op 14 december 1911. Ook de Japanse poolreiziger Nobu Shirase had in 1912 een kamp in dit gebied, bij Kainan Bay. Wanneer de omstandigheden het toelaten zullen een poging doen om per helikopter op de Ross Ice Shelf te landen. Gedurende dit deel van de reis passeren we ook de Internationale Datumgrens.
Deze dagen varen we door de Amundsen Sea, langs en door de buitenste randen van het pakijs, terwijl we profiteren van de westwaartse Antarctische kuststroming. Het pakijs varieert van jaar tot jaar, het is nooit hetzelfde en wanneer het aanwezig is zullen we er zeker van profiteren. Het is een ongelofelijk schouwspel en een echte ervaring. Vaak zijn er in de buurt van het pakijs ‘loslopende’ Keizerspinguïns te zien, grote groepen zeehonden op ijsschotsen en ook Orka’s en Dwergvinvissen.
Het in het Noors genoemde Peter I Øy, is een onbewoond vulkanisch eiland in de Bellingshausen Sea. Het werd in 1821 ontdekt door Fabian von Bellingshausen en vernoemd naar de Russische Tsaar Peter I. Het wordt geclaimd door Noorwegen maar als zelfstandig territorium beschouwd. Het wordt slechts zelden door passagiersschepen bezocht vanwege de afgelegen locatie en de extreme natuurelementen in dit gebied. Als de weersomstandigheden het toelaten zullen we een helikopterlanding proberen te maken op de vergletsjerde noordzijde van het eiland.
We varen door de Bellingshausen Sea, de koers gezet naar het Antarctic Peninsula.
We bereiken het Antarctisch Schiereiland dicht in de buurt van de Zuidpoolcirkel. Wanneer de ijssituatie het toestaat varen we door de Pendleton Strait en proberen we op het zuidelijke puntje van het zelden bezochte Renaud Island te landen. Hier hebben we spectaculaire uitzichten op de ijsbergen in dit surrealistische, door sneeuw en ijs beheerste landschap.
De komende twee dagen op de Drake Passage kunt u het zeemansleven vanuit het perspectief van de eerste poolreizigers lichtelijk meebeleven: een stevige bries, rollende golven en mogelijk al een walvis die plotseling opduikt en een ademspuit laat zien. Na de Antarctische Convergentie – Antarctica’s natuurlijke afbakening, die gevormd wordt waar koude noordwaartse oceaanstromingen en warmere sub-antarctische stromingen elkaar ontmoeten – bevinden we ons in de “Circum-Antarctic Upwelling Zone”. Niet alleen het zeeleven maar ook het vogelleven verandert vanaf nu: verschillende albatrossoorten en stormvogels vertonen zich vrij plotseling: Grote albatrossen, Grijskopalbatrossen, Wenkbrauw albatrossen, Roetkop albatrossen maar ook Kaapse duiven en Zuidelijke stormvogels kunnen hier gezien worden.
Aan ieder avontuur, hoe mooi ook, komt uiteindelijk een einde. U monstert af in Ushuaia, met als bagage de diepe indrukken die deze bijzondere reis en de ruige natuur op u gemaakt hebben. Vraagt u ons gerust naar de mogelijkheden om een paar dagen langer in Ushuaia te blijven. Wij kennen de stad en de omgeving goed en kunnen u adviseren wat te doen. N.B.: Voor alle expeditiecruises geldt dat de reisbeschrijving als leidraad dient, en dat geldt zeker ook voor deze reis. Onderweg zijn er mogelijk omstandigheden die ervoor zorgen dat de route en de dagindeling op een andere manier dan beschreven wordt ingevuld. Slecht weer, overheidsrichtlijnen, maar ook onverwachte mogelijkheden voor ongeplande zodiaccruises of landingen kunnen ervoor zorgen dat de reis anders verloopt dan wij op voorhand kunnen aangeven. De expeditieleider geeft u bij aanvang van de reis meer informatie en houdt u gedurende de reis op de hoogte van de mogelijkheden en ontwikkelingen tijdens de reis. De in de reisbeschrijving vermelde soorten komen allemaal in het gebied voor en worden allemaal met enige regelmaat in het gebied gezien. Het kan echter voorkomen dat u minder of andere soorten ziet dan aangegeven in de reisbeschrijving. Het is uiteraard ook mogelijk dat u méér soorten ziet dan in de reisbeschrijving staan vermeld, wij kunnen echter geen garantie geven voor de soorten of het aantal dieren dat u ziet tijdens de reis.
Antarctica - De meest spectaculaire cruise naar Antarctica!
32 dagen | 17 februari 2023 - 20 maart 2023
Inclusief
- Alle overnachtingen aan boord
- Alle maaltijden
- Alle landingen
- Alle zodiaccruises
- Gebruik van rubber laarzen en sneeuwschoenen
- Alle helikoptertransfers (zie ook “Praktische informatie”)
- Groepstransfer naar het vliegveld in Ushuaia (direct na ontscheping)
- Alle havengelden
- Alle lezingen
- Koffie, thee en water
- Diensten van de zeer ervaren expeditiestaff
- CO2 compensatie reis
Exclusief
- Vliegticket
- Overnachting(en) in Nieuw Zeeland (indien nodig)
- Overnachting(en) in Argentinië (indien nodig)
- Reisverzekering
- Uitgaven van persoonlijke aard
- Klantbijdrage garantiefonds GGTO van € 7,50 p.p.
Praktische informatie
Hutten:
Deze reis wordt uitgevoerd met het oersterke (maar zeer comfortabele) expeditieschip de Ortelius.
De Ortelius is niet alleen uitgerust met een helikopterdek, de helicopters worden ook gebruikt tijdens deze reis.
Er zijn meer hutcategorieën beschikbaar op de Ortelius:
Vierpersoonshut: Euro 14.650,- per persoon
Tweepersoonshut met patrijspoort: Euro 18.400 per persoon
Tweepersoonshut met raam: Euro 19.100 per persoon
Superior hut: Euro 35.200,- per persoon
Reissom:
De vermelde reissom is per persoon en exclusief vliegtickets.
Reis en schip:
De reisbegeleiding bestaat uit een Engelstalige expeditieleider en Engelstalige bemanning aan boord.
Het schip biedt plaats aan maximaal 108 passagiers. Het is een internationaal gezelschap met Engels als voertaal.
Voor deze reis worden geen specifieke eisen aan conditie gesteld. Tijdens landingen heeft u de keuze deel te nemen aan verschillende wandelingen, variërend van licht tot pittig.
Helikopter transfers:
Tijdens deze reis zullen we gebruik maken van zodiactransfers van het schip naar de wal. Daarnaast werken we ook met twee helikopters wanneer de zodiacs niet gebruikt kunnen worden. Mogelijke plekken voor de helikoptertransfers zijn Peter I Island, The Ross Ice-Shelf, de Dry Valleys, Mc Murdo Station, Cape Evans (de hut van Scott) en Cape Royds (de hut van Shackleton). Op voorhand zijn we van plan op vijf helikoptertransfer te maken, echter een exacte hoeveelheid helikoptertransfers kan niet worden voorspeld. Het gebruik van helikopters is een groot voordeel en kan ons steunen in ons doel om bepaalde landingsplaatsen, die anders onbereikbaar zijn, te bereiken. Dit is een ware expeditie en we varen in één van de meest afgelegen gebieden ter wereld, geregeerd door de krachten van de natuur, het weer en ijsomstandigheden.
Omstandigheden kunnen snel veranderen, met daarbij het gevolg dat helikopters soms niet ingezet kunnen worden. De passagiers worden geacht dit te begrijpen en te accepteren. Veiligheid is onze grootste zorg en er worden dan ook geen compromissen gedaan op dit gebied. Er kunnen geen garanties kunnen worden gegeven op het gebruik van de helikopters en claims hieromtrent worden niet geaccepteerd. Het schip is voorzien van twee helikopters, maar in het geval dat een helikopter, bijvoorbeeld door een technische storingen, niet kan vliegen, worden er geen helikopters ingezet. Dit omdat er bij de inzet van een helikopter de andere helikopter moet worden ondersteund door een tweede operationele helikopter.
Speciale opmerking met betrekking tot het overschrijden van de datumgrens:
Deze reis heeft een totale duur van 32 nachten / 33 dagen. Echter, kijkend naar de begin- en einddatum van de reizen, “lijkt” het dat de reis vanuit Nieuw Zeeland 31 nachten duurt en de reis vanuit Ushaia 33 nachten. Dit wordt verklaard door het feit dat we de “datumgrens” op 180 graden lengtegraad oversteken. Beide reizen duren 32 nachten / 33 dagen.
Klimaat:
Het weer bij Antarctica kan zeer wisselvallig zijn. Temperaturen tussen ongeveer -8 en + 15 graden Celsius zijn te verwachten. In combinatie met soms zeer sterke wind kan de gevoelstemperatuur soms extreem laag zijn. Informeert u bij onze expeditiecruise-experts naar het te verwachten weer en welke kleding u voor deze reis dient mee te nemen. Wij kennen de reis en het gebied uit eigen ervaring en kunnen u de juiste informatie geven.
Vanaf € 14.650 per persoon
Boek deze reisWaarom Inezia Tours?
Vogelreizen, natuurreizen, fotografiereizen en poolreizen. Dat is wat Inezia Tours al jaren met veel plezier verzorgt naar alle zeven continenten van de wereld. Met groepsreizen, maar ook met op maat gemaakte reizen en expeditiecruises. Wat al deze reizen gemeen hebben is dat we ons hart in onze reizen leggen, niet alleen bij het uitzétten van onze reizen, maar ook bij het uitvóeren van onze reizen. Wij richten ons op het echte ontdekken, dus geen gehaast en gejaag, maar tijd voor de vogels, de natuur, de fotografie en elkaar.
Wat wij willen, zijn mooie en verantwoorde reizen en fijn contact met onze klanten. Kwaliteit boven kwantiteit. Bij ons heeft u altijd persoonlijk contact met iemand die u kent, we zijn een klein team en leren u graag kennen! Ook de begeleiding van onze reizen is persoonlijk en deskundig. We zoeken namelijk diezelfde instelling en passie in onze reisbegeleiders en onze lokale partners.
Door bewust “klein” te blijven kunnen we de kwaliteit leveren die we belangrijk vinden.
Vele klanten hebben de weg naar Inezia Tours al gevonden en zijn niet meer weggegaan. Het percentage terugkerende klanten is ruim 90% bij Inezia Tours. Dat is het grootste compliment wat wij kunnen krijgen!
Bent u ook nieuwsgierig geworden? Laat u inspireren door onze website met reisinspiraties, op een beurs of tijdens één van de lezingen over onze reizen.
Poolreizen voor beginners
Inezia Tours

Bij Inezia Tours staan verschillende poolreizen op onze webs...
Blog bekijkenAntarctic Odyssey 2017
Inezia Tours
 Alice Boerrigter.jpg)
Reizen naar Antarctica kun je op verschillende manieren doen...
Blog bekijkenNorth Atlantic Odyssey 2019
Inezia Tours

Voor het zesde jaar op rij vertrekken we vanuit Nederland na...
Blog bekijkenAtlantic vs. Pacific 2011
Inezia Tours
 H.J. Dijkerman.jpg)
De Atlantic Odyssey vs. de Pacific Odyssey. Twee verschillen...
Blog bekijken