Andean Cock of the Tock v2
P9050487 01 v2
Flame faced Tanager v2

Spectaculaire vogelreis Ecuador

Géén gejaag en gehaast maar echt ontdekken

Reis in het kort

Hoogtepunten

• Verblijf in het hart van het Amazone regenwoud
  • Kolibries, zeer veel (ruim 40 soorten) en zeer bijzondere soorten
  • Bezoek aan het beroemde Antpitta-reservaat van Angel Paz in Mindo
  • Veel verschillende habitats dicht bij elkaar
  • Zwevende Andes Condors boven de bergen

Is deze reis iets voor mij?

• Op zoek naar de natuurgeheimen van de Amazone tijdens een nachtwandeling
  • Rustig gelegen ecolodges, midden in de natuur
  • Compleet verzorgd: vluchten, alle overnachtingen, maaltijden en excursies inbegrepen
  • Deskundige Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Extensie naar de Galapagos is mogelijk
  • Kleine groep: min 7, max 14 deelnemers

Reisomschrijving

Met meer dan 1600 vogelsoorten in een land half zo groot als Frankrijk, makkelijk bereikbare vogelplekken en een prachtige natuur, is Ecuador één van de meest geliefde bestemmingen voor vogelaars in Zuid-Amerika. Ondanks dat Ecuador een relatief klein land is treffen we toch meer dan twee keer zoveel soorten als in heel Europa.

Maar niet alleen de overweldigende biodiversiteit maakt Ecuador een ideale vogelbestemming, ook bestaat er een fantastische toeristische infrastructuur met goede ecolodges, mooi geïntegreerd in de natuur waardoor zonder veel luxe overboord te moeten gooien een zeer authentieke en intense natuurbeleving kan worden gegarandeerd.

Tijdens deze reis hanteren we het principe van “easy birding”: we gaan op een relaxte manier, in een rustig tempo genieten van vogels. We bezoeken regelmatig voederstations, waar vogels makkelijk en van dichtbij te bewonderen zijn; we plannen enkele prachtige boottochtjes in het Amazone gebied en als letterlijk 'hoogtepunt' brengen we een bezoek aan een spectaculaire 39 m hoge “canopy tower” boven het regenwoud. Daarnaast plannen we we een aantal relaxte wandelingen in door verschillende habitats: van de met sneeuw-bedekte Antisana vulkaan naar de lager gelegen paramo en mysterieuze nevelwoud helemaal tot beneden aan het adembenemende Amazonegebied met zijn uitgestrekte en mega-diverse tropisch regenwoud.

Kaart Ecuador vogelreis
Dit kan je verwachten

Dagbeschrijvingen

• Dag 1

Vlucht Amsterdam - Quito

Aankomst in Quito en transfer naar een rustig hotel iets buiten het centrum. Quito ligt op 2700 m hoogte te midden van het Andesgebergte aan de voet van de Pichincha vulkaan. Bij wolkeloos weer levert dit spectaculaire uitzichten op.

• Dag 2-3

Mindo en Reserva Angel Paz

We beginnen met een relaxte vogelwandeling door de tuin van het hotel op zoek naar de fraaie Vermillion Flycatcher, Sparkling Violetear en Great Thrush. Na het ontbijt trekken we westwaarts en dalen we af via uitgestrekte nevelwouden naar een mooie lodge iets buiten het centrum van het dorpje Mindo. In de tuin van de lodge is het erg relaxt vogelen met feeders die een aantal fraaie vogels van heel dichtbij laten bewonderen zoals de Golden Tanager, Golden-naped Tanager en vele kolibries in alle kleuren van de regenboog met onder andere Booted Racket-tail, Violet-tailed Sylph en de piepkleine White-bellied Woodstar. De volgende dag brengen we een bezoek aan het bijzondere reservaat van Angel Paz. We maken hier kans op de Giant Antpitta, Moustached Antpitta, Yellow-breasted Antpitta en de kleine Ochre-breasted Antpitta. Bovendien hebben we toegang tot een schuilhut vlak bij een lek van de Andean Cock of the Rock om deze spectaculaire soort van dichtbij te kunnen waarnemen.

• Dag 4-5

Nanegaloto

Voor we verder trekken naar het volgende avontuur gaan we een nabijgelegen schuilhut bezoeken waar veel nachtvlinders, in de nacht gelokt met lamp en laken, prooi vormen voor tal van vogels. Het gaat hier om soorten die normaal gezien moeilijk te vinden zijn in het bos en die in deze schuilhut erg toegankelijk worden. We kijken uit naar de bijzondere Long-Wattled Umbrellabird (vrouwtje is vaak te zien), Masked Trogon, Rufous Motmot, de gigantische Strong-Billed Woodcreeper en de Barred Forest-Falcon. Vervolgens begeven we ons naar een prachtig stuk maagdelijk nevelwoud dat als een waar sprookjesbos aanvoelt in de groene Tandayapa vallei. We verblijven de komende dagen in de unieke Bellavista ecolodge, een pionier en schoolvoorbeeld van waar ecotoerisme om draait, waarbij een unieke en geweldige natuurbeleving wordt aangeboden. Deze ecolodge is op geweldige wijze geïntegreerd in de natuur en de winst van de lodge wordt gebruikt om de natuur te beschermen. Het Bellavista reservaat beslaat tegenwoordig 700 ha gezond nevelwoud en wordt gekenmerkt door een adembenemende biodiversiteit. De kamers zijn erg gezellig met uitzicht op de nevelwouden van de vallei. Er zijn verschillende wandelpaden en erg actieve feeders waar onder andere de Plate-Billed Mountain-Toucan, een 10-tal kolibriesoorten en de kleurrijke Blue-Winged Mountain-Tanager op slechts enkele meters te zien zijn. Alleen al deze soorten zorgen ervoor dat we ons hier niet gaan vervelen. ’s Avonds maken we kans op het spotten van de Olinga: een klein nachtactief beertje dat zich in de toppen van de bomen schuilhoudt en tegen de schemering vaak op de bananenfeeders afkomt.

• Dag 6

Quito

We keren geleidelijk aan terug naar Quito, onderweg maken we nog een stop aan het Zuroloma reservaat, grenzend aan de indrukwekkende Pichincha vulkaan. Hier is de kans groot dat we kennis maken met één van de meest iconische kolibries van het land: de Sword-Billed Hummingbird, een kolibrie met een snavel die twee keer zo lang is als zijn eigen lichaam! Andere leuke soorten hier zijn Chestnut-Naped en Equatorial Antpitta die goed benaderbaar en fotografeerbaar zijn.

• Dag 7

Antisana vulkaan - Papallacta pass

We verlaten Quito en trekken oostwaarts met een bezoek aan het Reserva Ecologica Nacional Antisana: een natuurgebied van 1200 km2 dat de besneeuwde Antisana vulkaan en aangrenzende Paramo beschermt. Warme en winddichte kleding is hier een vereiste om de koude temperaturen op de Paramo (op een hoogte van 4000 meter!) te trotseren. Het prachtige weidse berglandschap maakt veel goed, zeker omdat we kans maken op de iconische Andean Condor: met een vleugelspanwijdte van 3,3 meter één van de grootste vliegende vogels ter wereld. Met veel geluk zien we hier ook de Spectacled Bear. We bezoeken ook enkele hoogland(stuw)meren waar we Silvery Grebes, Andean Coots, Andean Gulls (je leest het goed: een meeuw voorkomend in het hooggebergte), Andean Teals en Yellow-billed Pintails kunnen verwachten. Vervolgens gaan we over de Papallacta pas en verblijven we in een mooie lodge met toegang tot heerlijke natuurlijke warmwaterbaden. De kleding tegen de kou kan hier aan het einde van de dag worden vervangen door een zwembroek om te genieten van het warme water.

• Dag 8-9

Rio Quijos

We dalen verder de oostelijke flank van de Andes af en onderweg bezoeken we de feeders van Guango lodge. Deze lodge ligt op circa 2700 meter hoogte en is omgeven door een soort ‘elfenbos’ met korte gedrongen bomen. Het ziet er ondanks de nabijheid van de vorige locatie weer helemaal anders uit en dat uit zich ook in de vogelsoorten die we hier kunnen zien. Met de suikerfeeders maken we opnieuw kans op de spectaculaire Sword-billed Hummingbird, maar ook Tourmaline Sunangel, de Long-tailed Sylph en miniscule White-Bellied Woodstar kunnen we hier zien. Daarnaast maken we op deze hoogte kans op de fraaie Buff-breasted Mountain-Tanager en scannen we de snelstromende rivier af op zoek naar de unieke Torrent Duck en de White-Capped Dipper. We dalen vervolgens verder af naar Quijos Ecolodge, waar we een stuk lager zitten, rond 1600 meter. Dit is een hoogte met invloed van de hooglanden maar waar ook de eerste invloed van de laaglanden is, waardoor een interessante soortenmix ontstaat. Met de vruchtenfeeders zijn kleurrijke tanagers te verwachten en met de suikerfeeders wemelt het weer van de kolibries. Verschillende soorten zoals de Green-Backed Hillstar en de Violet-Fronted briljant zijn hier te verwachten. Andere fraaie soorten hier zijn onder andere Green Jay, Andean Motmot, Fasciated Tiger-Heron en Sunbittern aan de oevers van de nabijgelegen Quijos rivier.

• Dag 10

Loreto road - Coca

We hebben vandaag een serieuze, maar interessante reisdag. We dalen af van 1600 meter tot 200 meter. Onderweg zien we het landschap constant veranderen. Door het naar benden rijden passeren we verschillende microklimaten en habitats. We voorzien daarom een reisdag in een rustig tempo met veel stops langs de weg om op verschillende hoogtes verschillende soorten vogels te zien. Zo proberen we nog een aantal mooie soorten aan onze lijst toe te voegen zoals de kleurrijke Collared en Amazonian Trogon, Crested en Golden-Headed Quetzal, Blue-Crowned Motmot en nog veel meer. We eindigen in de late namiddag in de stad Coca, de toegangshaven tot het Ecuadoriaanse Amazonegebied, gelegen aan de oevers van de gigantische Napo rivier.

• Dag 11-13

El Retiro

Per boot varen we naar onze lodge over de enorme Napo rivier, een belangrijke zijrivier van de Amazone rivier die op sommige plekken tot 500 m breed is. Onderweg kunnen we genieten van het indrukwekkende regenwoud aan weerszijden van de rivier en de zandbanken en oevers afspeuren naar bijvoorbeeld Capped Heron en Cocoi Heron. Dit terwijl we de lucht in de gaten houden voor mogelijk King Vulture, Greater Yellow-headed Vultures en Black en Yellow-headed Caracaras. Onze eindbestemming is de authentieke Sani lodge, gelegen aan een afgesloten meander van de Napo rivier. Deze lodge wordt volledig gerund door de lokale Kichuwa indianengemeenschap. Het is geen overbodige luxe om 3 volledige dagen te hebben in dit unieke gebied, dat ongetwijfeld tot één van de meeste biologisch intense plekken op aarde behoort. In de onmiddellijke omgeving rond Sani lodge werden al 550 vogelsoorten waargenomen, 105 soorten amfibieën, 83 reptielensoorten, meer dan 2200 soorten hogere planten, meer dan 80 vleermuizensoorten en met regelmatig waarnemingen van bijzondere zoogdieren zoals Doodshoofdaapjes, Reuzenotters, Reuzenmiereneters en grote katachtigen zoals de Poema en de Jaguar. We voorzien verschillende vogelexcursies samen met lokale gidsen, indianen die tot de Kichuwa gemeenschap behoren. Al generatie op generatie leven ze in harmonie in het Amazonegebied en hebben daardoor een bijzondere connectie met hun leefomgeving. Ze zijn extreem scherp als het aankomt op het zien en identificeren van vogels. We gaan onder andere rustig peddelen over het stilstaand water dat voor de lodge ligt en waar we rond de oevervegetatie kolonies Hoatzins kunnen verwachten. Hier zien we ook de bizarre primitieve Archeotryx-achtige vogels, Greater Ani, Red-capped Cardinal, Violaceous Jay en verschillende ijsvogelsoorten. Ook bezoeken we op een vroege ochtend samen met onze lokale gidsen de nabijgelegen toren van 39 meter hoogte, met een spectaculair zicht op de boomtoppen. We kijken uit naar de lawaaierige Blue-and-Yellow Macaws, verschillende toekansoorten, kleurrijke tanagers en met wat geluk de zeldzame azuurblauwe Plume-Throated en Spangled Cotinga. Zoogdieren als Brulapen, Luiaards en de piepkleine Dwergzijdeaapjes worden hier ook regelmatig waargenomen. Daarnaast voorzien we ook een unieke excursie naar een nabijgelegen ‘clay-lick’, waar verschillende soorten papegaaien en parkieten samenkomen om klei te eten. Dit doen ze om de toxische stoffen te neutraliseren die ze in hun lichaam krijgen door hun natuurlijke dieet van vaak groene en toxische vruchten. Onze activiteiten plannen we voornamelijk in de vroege ochtend en late namiddag om op die manier de periodes dat het heel warm is (en de vogelactiviteit laag is). Op die momenten is het mogelijk wat rustiger aan te doen en te relaxen aan de rand van het regenwoud of het in de lodge waar van uit een luie stoel ook interessante vogelsoorten kunnen gezien worden zoals de fraaie Black-Fronted Nunbird of de Ivory-Billed Aracari.

• Dag 14

Quito

We keren terug per boot naar Coca en vliegen vervolgens naar Quito voor onze laatste overnachting op Ecuadoriaanse bodem. In de tuin van de lodge kunnen de laatste soorten bewonderd of gefotografeerd worden.

• Dag 15

Terugvlucht Quito - Amsterdam

Terugvlucht naar Nederland vanaf Quito airport.

• Dag 16

Thuiskomst

• Internationale vlucht en luchthavenbelasting
  • CO2 compensatie van uw reis
  • Pieter Westra als Nederlandstalige begeleider
  • Alle entreegelden en kosten voor lokale gidsen
  • Snacks voor onderweg
  • Ongelimiteerd drinkwater
  • Alle transport, incl boottransport van en naar Sani Lodge en binnenlandse vlucht Coca - Quito

Exclusief
  • Reis- en/of annuleringsverzekering
  • Uitgaven van persoonlijke aard
  • Klantbijdrage garantiefonds GGTO €7,50 p.p.
  • Boekingskosten €25,00 per boeking
  • Toeslag gebruik éénpersoonskamer € 750,-
  • De vluchtprijs voor deze reis kunnen wij tot 3 maanden voor vertrek garanderen, daarna is deze op aanvraag