Reisverslag North Atlantic Odyssey 2024
  • Reisverslagen
  • 28 mei 2024
  • Eric van Kuik

Plancius Dag 3 “Aberdeen en de Schotse kliffen”

Het is onze tweede nacht op het schip en nog steeds is het ongekend kalm op de Noordzee waardoor iedereen goed heeft kunnen slapen. Rond 05:00 uur verzamelen de eerste enthousiastelingen zich al weer op het dek om te kijken of er ergens een rugvin boven het water uitkomt of dat er weer een leuke vogelsoort aan de lijst toegevoegd kan worden. Een groepje jonge Belgische natuurliefhebbers staat alweer vroeg aan dek en zien een Parelduiker langs vliegen. Naast de boot zien we steeds kleine groepjes Alken en Zeekoeten dobberen die net zo lang wachten dat de boot naast ze vaart voordat ze onder water duiken. Enkele groepjes worden vergezeld door een paar Papegaaiduikers een soort die altijd hoog op het “verlanglijstje” van de passagiers staat.

We hebben, door het goede weer, relatief snel gevaren en zijn dan ook ruim op tijd voor onze “afspraak” met de havenloods om 07:00 uur om de haven van Aberdeen binnen te varen. Het zonnetje schijnt lekker in onze rug en er is een strak blauwe hemel. Langzaam ontwaakt de boot en dan opeens uit een niets DWERGVINVIS, op nog geen 50 meter van de boot. De melding wordt door onze expeditieleider Jan doorgegeven over de intercom en al snel staat de hele boot aan dek op zoek naar onze eerste walvis van deze tocht. Deze kleinste walvis uit de Vinvis-familie doet zijn Engelse naam eer (Stinky-Minke) aan en verdwijnt na één keer blazen in onbekende richting. De spirit zit er wel meteen goed en Alex, de hotelmanager, roept over de intercom dat het ontbijt klaar staat. We worden weer verwend door de kok en veel passagiers maken zich zorgen dat hun ambitie om af te vallen tijdens deze reis niet gaat lukken!

Na de noodzakelijke douaneformaliteiten sinds Brexit worden we met een bus naar een slufter ten Noorden van Aberdeen gebracht. Hier is het heerlijk wandelen en al snel worden de eerste Grijze Zeehonden gezien met diverse kustvogels (Grote-, Noordse- en Dwergsterns), Eidereenden en een Grote Zaagbek. Na 2 uur struinen door dit gebied zijn we weer bij de bus. De volgende stop ligt iets noordelijker en is een prachtige rotskust met een grote vogelkolonie Hier zien we grote aantallen Drieteenmeeuwen, Noordse Stormvogels, Alken en Zeekoeten al op nest zitten of net bouwend aan een nieuw nest voor het seizoen. Helaas worden er geen Papegaaiduikers gezien op de rotsen en moeten we het doen met een enkele Papegaaiduiker op zee.

We hebben nog even de tijd voordat we om 17:00 uur weer terug op het schip moeten zijn. We maken een laatste stop met uitzicht op de pier bij Aberdeen. Hier worden al snel Tuimerlaars ontdekt. Deze dolfijnen zijn geen onbekende in dit gebied en iedereen geniet van deze prachtige en speelse zeezoogdieren. Terug aan boord van ons schip gaan we meteen naar buiten met de hoop om de Tuimelaars ook vanaf de boot te kunnen bewonderen. We varen nog geen 200 meter en dan wordt er enthousiast: ”BOTTLENOSE DOLPHINS AT 10:00 O’CLOCK” geroepen door één van onze jonge Belgische deelnemers. Het was zo luid dat de kapitein besluit niet zijn hoorn te blazen omdat alle omliggende schepen op de hoogte zijn van ons vertrek 😊. We genieten nog even volop van deze dieren en vele foto’s worden er gemaakt en dan gaat de Plancius linksaf richting het Noorden.

In de avond worden er nog een Kleinste Jager en eerste Witsnuitdolfijn gezien. Het is inmiddels 23:00 uur en het wordt langzaam aan donker. We gaan naar binnen voor een laatste drankje en praten nog even gezellig na met onze groep wat we allemaal gezien hebben. De Plancius vaart rustig door richting Foula waar we morgenochtend hopen aan te komen voor wederom een mooie landing op dit afgelegen eiland van de Shetlands.

Tot morgen!

NB. Foto is van eerdere reizen, want er kunnen vanaf het schip alleen tekstberichten naar ons worden gestuurd.