Yellow headed Picathartes Photo credit Lucas Lombardo
Shining Blue Kingfisher photo credit Willie De Vries
Ghana Birding Tours Image Nkulengu Rail Photo credit Lucas Lombardo
1 Euphaedra ceres Kwabina Sam 04 25 2018 165m Ashanti Region Bronikrom Ghana Africa Bill Berthet
Akun Eagle Owl photo credit Arther Grosset
Grey throated Rail Photo credit Lucas Lombardo

Ghana, tropische verrassing

Een verrassende en afwisselende vogelreis door tropisch West Afrika!

Reis in het kort

Hoogtepunten

• Afrika's hoogste canopy wandeling in Kakum National Park
  • Haast prehistorische verschijning van de Picathartes
  • Long-tailed Pangolin (Langstaartschubdier)
  • Bobiri Butterfly Sanctuary met meer dan 600 soorten dagvlinders
  • Veel soorten bijeneters

Is deze reis iets voor mij?

• Naast vogels besteden we ook veel tijd aan zoogdieren en vlinders
  • We zijn weinig tijd kwijt aan reizen ter plaatse
  • Prachtige natuur in dit relatief onbekende Afrikaanse land
  • Geen zware wandelingen
  • Kleine groep: min. 5, max. 10 deelnemers

Reisomschrijving

Eén van de meest aansprekende vogels van Afrika en misschien wel van de wereld komt voor in Ghana: de Picathartes (Witnekkaalkopkraai) is een haast prehistorische verschijning die zich vooral springend over de bosbodem voortbeweegt en broedt in grotten. Dankzij plaatselijke gidsen hebben we een grote kans om deze fantastische soort te zien.

Naast de Picathartes heeft Ghana natuurlijk nog veel meer te bieden: verschillende kleurrijke bijeneters, zoals de Rosy Bee-eater (Roze Bijeneter), Swallow-tailed Bee-eater (Zwaluwstaartbijeneter) en White-throated Bee-eater (Witkeelbijeneter) en daarnaast nog geheimzinnige soorten als de Nkulengu Rail (Nkulengural) en de Fraser’s Eagle-Owl (Kleine Oehoe).

Hoewel we ons het meest zullen focussen op vogels besteden we ook veel tijd aan zoogdieren en vlinders. Vanaf de beroemde Canopy Walkway in het regenwoud van Kakum maken we kans op de zeldzame Long-tailed Pangolin (Langstaartschubdier) en verschillende apensoorten.
Om een indruk te geven van de diversiteit aan vlinders: we brengen een bezoek aan het Bobiri Butterfly Sanctuary en alleen al in dat reservaat zijn meer dan 600 soorten dagvlinders gezien!
Veel van dit moois is in een vrij klein deel van Ghana te zien is, we zijn daarom weinig tijd kwijt aan reizen, maar des te meer aan genieten van de prachtige natuur in dit relatief onbekende Afrikaanse land!

Kaart Ghana Vogels vlinders en zoogdieren
Dit kan je verwachten

Dagbeschrijvingen

• Dag 1

Vliegreis naar Ghana

We vertrekken vanuit Amsterdam naar Ghana. Op het vliegveld van Accra worden we opgehaald door onze plaatselijke gids en vertrekken we naar Tema aan de rand van Accra voor onze eerste nacht in Ghana. Eén nacht in Tema.

• Dag 2

Shai Hills reservaat

Na een vroeg ontbijt vertrekken we naar het Shai Hills reservaat. Een savannegebied waar we in een grottenstelsel zoeken naar de zeldzame Egyptian Tomb Bat. Andere zoogdieren waar we hier kans op maken zijn Olive Baboon en Red-fronted Duiker. Het savannegebied is een goede plek om kennis te maken met de meer algemene vogelsoorten van Ghana, maar daar zitten al prachtige soorten bij zoals Double-toothed Barbet, Guinea Turaco en Swallow-tailed Bee-eater. Op het gebied van vlinders kunnen we Mocker Swallowtail, Common Dotted Boarder en African Joker verwachten. Afhankelijk van hoeveel tijd we spenderen aan het vogelen is er ook de mogelijkheid een bezoek te brengen aan één van de vele heiligdommen die in dit gebied liggen. Na de lunch vertekken we richting Kakum National Park, waar we in de vroege avond arriveren. Voor of na het diner doen we een poging om verschillende zoogdieren zoals Potto en Pangolin te zien. Nacht in Rainforest Lodge

• Dag 3

Kakum National Park

Ruim voor zonsopgang ontbijten we zodat we op tijd in Kakum National Park zijn. Dit park ligt op ongeveer 15 minuten rijden van onze accommodatie. In Kakum starten we de dag op de beroemde Canopy Walkway. De Walkway is ruim opgezet, het is prima mogelijk om op de platforms een fototoestel of telescoop op statief te gebruiken. Op 40 meter boven de bosgrond staan we op ooghoogte van alles wat de boomkruinen te bieden hebben. Sabine’s Puffback, Rosy Bee-eater, Collared Lovebird, Yellow-footed Honeyguide en vele andere prachtige soorten behoren tot de mogelijkheden. De Canopy Walkway is ook de plek om uit te kijken naar Long-tailed Pangolin en meer dan vijf soorten eekhoorns. Uiteraard letten we ook hier weer op de vlinders en kunnen we onder andere de zeldzame Auberger’s Glider zien, een vlinder die alleen hier en op een paar plekken in Ivoorkust wordt gezien. In de nacht krioelt het regenwoud van het leven en daarom houden we een lange siësta om ’s avonds weer fit te zijn. Onze belangrijkste doelsoorten zijn Olive Colobus, Lowes Mona, Geoffrey’s Pied Colobus, Long-tailed Pangolin, Lord Derby’s en Pels Anomalure en de grappige Lesser Spot-nosed Monkey. Daarnaast kunnen we verschillende soorten eekhoorns en vleermuizen zien. Tijdens het zoeken naar de verschillende zoogdieren hopen we ook Brown Nightjar en Frasers Eagle Owl te zien. Nacht in Rainforest Lodge

• Dag 4

Vandaag zijn we weer vroeg in het bos te vinden op zoek naar prachtige vogels. Wat te denken van vier soorten bijeneters, de stiekeme White-spotted Flufftail, of de machtige Ayres’s Hawk-Eagle? De lijst van zoogdieren die we vandaag kunnen zien is ronduit indrukwekkend: alle hier voorkomende pangolins, Bossman’s Potto, Demidoff’s Galago, Common Cusimanse, Tree Hyrax, Giant Pouched Rat, verschillende soorten apen, Anamolures, Royal Antelope en Maxwell’s Duiker. Gedurende de hele dag kijken we uit naar vlinders; we hopen op verschillende soorten Charaxes en Common Forest Queen. Nacht in Rainforest lodge

• Dag 5

Ankasa

We vertrekken vandaag vroeg om al vogelend richting Ankasa Reserve te gaan. Onderweg proberen we nog Slender Mongoose and Ground Striped Squirrel te zien. Vogels die we tijdens de verschillende stops kunnen zien zijn Marsh Tchagra, Compact Weaver, Oriole Warbler, Red-headed Quelea, Black-rumped Waxbill, Wilson’s Indigobird en African Wattled Lapwing. Aan het einde van de middag arriveren we in Ankasa in prachtig evergreen forest. We overnachten hier in een Reserve Lodge. Aan het begin van de avond maken we onze eerste wandeltocht, speurend naar Demidoff’s Galago, African Palm Civet en verschillende soorten vleermuizen. Eén van de mogelijke vleermuizen is de Hammer-headed Fruit-bat die een apart geluid produceren. Bij terugkomst in de lodge kunnen we genieten van een goede avondmaaltijd en de geluiden van het oerwoud dat ons overal omringt. Twee nachten in Ankasa

• Dag 6

Met de aanwezige 4x4s kunnen we tot diep in het moeilijk toegankelijke bos worden gebracht. Tijdens het vogelen zien we soorten als Yellow-bearded Greenbul, Rufous-winged Illadopsis, Green-tailed Bristlebill, Ansorge’s, Icterine, Red-tailed en Western-bearded Greenbul’s, Pale-breasted en Blackcap Illadopsis, Forest Robin, White-tailed Ant Thrush, White-tailed Alethe, Shining Drongo, Cassin’s Flycatcher, Yellow-spotted Barbet, White-throated Bee-eater, Chestnut-breasted Negrofinch, Blue-headed Wood Dove, Western Bronze-naped Pigeon, Yellow-billed en Great Blue Turaco’s, Black-capped Apalis, Grey-headed Bristlebill, Tiny Sunbird en Red-fronted Antpecker. Wat betreft zoogdieren zullen we vandaag ook aan onze trekken komen. Met geluk kunnen we hier bijvoorbeeld de prachtige Bongo en Red River Hog zien. Bij de poelen in het bos maken we kans op Dwarf Crocodile. Nacht in Ankasa

• Dag 7

Ankasa – Kakum National Park

’s Ochtends maken we een laatste tocht in de omgeving van de lodge in Ankasa. Hierna gaan we terug naar een plek die we al kennen, want ’s avonds overnachten we weer in de Rainforest Lodge bij Kakum. Voordat we daar arriveren bezoeken we nog Kakum zelf om te zoeken naar soorten die we eerder gemist hebben. Nacht in Rainforest Lodge

• Dag 8

Op zoek naar de Picathartes

Vandaag is een belangrijke dag! We gaan op zoek naar de Picathartes, bij veel vogelaars hoog op de most-wanted-list! Na het ontbijt vogelen we nog wat in Kakum, maar daarna gaan we naar de nestplaats van de Yellow-headed Picathartes. We moeten daarvoor naar een afgelegen dorpje aan de rand van een stuk regenwoud. Voor zo ver bekend heeft dit bos de grootste dichtheid aan nesten van deze iconische vogel. De vogels worden hier goed beschermd door de inspanning van de organisatie waar onze plaatselijke gidsen voor werken. Waarschijnlijk zal ons geduld vandaag wel op de proef worden gesteld, want meestal vereist een waarneming lang en in volkomen stilte wachten. Het is echter een magische ervaring om ineens een prehistorische Picathartes aan te zien komen hoppen! Nacht in Bonkro

• Dag 9

Kwabena Sam Forest

In Kwabena Sam Forest zijn honderden verschillende soorten gezien en wij hebben de hele dag om er van te genieten! We gebruiken daarbij naast onze “eigen” lokale gids ook nog plaatselijke gidsen uit een afgelegen dorpje. Op deze manier ziet de plaatselijke bevolking het nut van het beschermen van de uitbundige flora en fauna. Als we nog geen pangolins hebben gezien zullen de gidsen daar vandaag fanatiek naar zoeken. Nacht in Kumasi

• dag 10

Bobiri Butterfly Sanctuary

Onze laatste dag in het veld besteden we in Bobiri Butterfly Sanctuary. Dit droge bos is een van de laatste stukjes droog bos dat in Ghana te vinden is. Het heeft een heel eigen biodiversiteit en is uitzonderlijk rijk aan vlinders. Alleen al in dit bosfragment zijn meer dan 600 soorten gezien! We gaan ons best doen om er zoveel mogelijk van te genieten. We kunnen soorten verwachten als African Nettle-tree Butterfly, verschillende soorten Grass Yellows en Charaxes. Natuurlijk letten we ook weer op het vogelleven. Blue-headed Wood Dove, White-crested Hornbill, Red-vented Malimbe, Purple-throated Cuckoo-shrike en Red-chested Owlet zijn slechts een paar van de pareltjes die hier voorkomen. Na de lunch gaan we richting Accra en het vliegveld en komt deze onvergetelijke reis tot een einde.

• Dag 11

Aankomst in Nederland

We hopen dat u terug kijkt op een geweldige vogelreis.

Goed om te weten

• Alle maaltijden
  • Drinkwater
  • Fruit en snacks
  • Vervoer ter plaatse (met airco)
  • 4 x 4 tijdens ons bezoek van Ankasa
  • Engelssprekende lokale gids
  • Nederlandstalige reisbegeleider van Inezia Tours
  • Alle toegangsgelden en excursies volgens het programma

Exclusief
  • Toeslag gebruik éénpersoonskamer € 400,-
  • Eventuele visumkosten
  • De vluchtprijs voor deze reis kunnen wij tot 3 maanden voor vertrek garanderen, daarna is deze op aanvraag